Algemene voorwaarden
Artikel 1 – Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
De ondernemer: een natuurlijke of rechtspersoon die of een onderdeel van
het bedrijf van die natuurlijke of rechtspersoon dat zich in de detailhandel als
zelfstandig of als franchiseondernemer bezighoudt met verkoop en/of dienstverlening en lid is van de brancheorganisatie Vereniging Landelijke Organisatie Dibevo.
De consument: een natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van een
beroep of bedrijf en een overeenkomst aangaat met de ondernemer.
Overeenkomst: elke overeenkomst betreffende verkoop of dienstverlening tussen
de consument en de ondernemer.
Overeenkomst op afstand: elke overeenkomst waarbij tot en met het sluiten van
de overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken
voor communicatie op afstand.
Goederen: alle producten en gezelschapsdieren die het onderwerp zijn van een
overeenkomst.
Diensten: alle werkzaamheden die het onderwerp zijn van een overeenkomst.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten die
tussen de ondernemer en de consument worden gesloten.
Artikel 3 – Het aanbod
1. De aangeboden goederen en diensten van de ondernemer worden duidelijk
en waarheidsgetrouw afgebeeld en/of omschreven. Deze omschrijving moet
voldoende gedetailleerd zijn om een goede beoordeling van het aanbod door
de consument mogelijk te maken.
2. Het aanbod omvat zodanige informatie dat het voor de consument duidelijk
is wat zijn rechten en verplichtingen zijn indien hij het aanbod aanvaardt en
bestaat in elk geval uit de volgende onderdelen:
3. Levering op bestelling geschiedt na schriftelijke of elektronische opdracht
door de consument, tenzij tussen de consument en de ondernemer anders is
overeengekomen.
4. Een schriftelijk aanbod is voorzien van een dagtekening en is onherroepelijk
gedurende dertig dagen nadat de consument het aanbod heeft ontvangen.
5. Bij een schriftelijk/elektronisch aanbod is een exemplaar van deze Algemene
Voorwaarden gevoegd.
Artikel 4 – De overeenkomst
1. De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod door de
consument.
2. Wanneer met de overeenkomst een bedrag is gemoeid van meer dan €
1.250,00, komt deze bij voorkeur tot stand door schriftelijke dan wel elektronische aanvaarding van het aanbod door de consument.
Artikel 5 – De prijs en de prijswijzigingen
1. De prijs, vermeld in het aanbod, is inclusief btw.
2. Als binnen drie maanden na het sluiten van de overeenkomst maar nog vóór
de aflevering een prijswijziging optreedt, zal deze geen invloed hebben op
de overeen gekomen prijs. De consument heeft recht op ontbinding van de
overeenkomst als ná drie maanden na het sluiten van de overeenkomst maar
vóór de aflevering de prijs wordt verhoogd.
3. Het tweede lid, eerste volzin, is niet van toepassing op prijswijzigingen die uit
de wet voortvloeien, zoals verhoging van de btw.
Artikel 6 – De aflevering/de levertijd
1. Aflevering vindt plaats door de consument in het bezit te stellen van de
goederen. Het in het bezit stellen van goederen die niet direct leverbaar zijn
kan plaatsvinden door het ophalen van de goederen door de consument bij de
ondernemer of door het bezorgen van de goederen bij de consument door de
ondernemer. Partijen kunnen een vaste of vermoedelijke levertijd overeenkomen.
2. De consument dient bestelde goederen binnen zeven dagen na ontvangst van
het bericht van de ondernemer af te halen of te laten afhalen. Laat de consument dit na, dan zijn de door de ondernemer aangetoonde en in redelijkheid
gemaakte kosten van het niet tijdig ophalen voor rekening van de consument.
3. Indien de overeenkomst het bezorgen van de verkochte goederen betreft,
geschiedt dit binnen de in de overeenkomst afgesproken levertijd en op het
opgegeven adres.
4. Bij overschrijding van de vermoedelijke levertijd wordt de ondernemer een
nadere termijn gegund om alsnog te leveren. Deze nadere termijn is gelijk aan
de oorspronkelijke vermoedelijke levertijd met een maximum van een maand.
Indien de ondernemer alsnog binnen deze termijn levert zal een eventuele
prijsverhoging binnen deze nadere termijn niet worden doorberekend.
5. Bij overschrijding van deze nieuwe termijn of van een vast overeengekomen
levertijd heeft de consument, zonder dat een nadere ingebrekestelling is
vereist, het recht de overeenkomst te ontbinden en/of schadevergoeding te
verlangen.
6. Wanneer bestelde goederen niet leverbaar blijken te zijn, zal de ondernemer
in overleg treden met de consument over het eventueel beschikbaar stellen
van vervangende goederen. Stemt de consument niet in met de levering van
een vervangend goed, dan heeft hij, los van zijn andere wettelijke rechten, het
recht de overeenkomst te ontbinden, zonder dat voor hem daaraan kosten zijn
verbonden.
Artikel 7 – Conformiteit
1. De ondernemer staat ervoor in dat de geleverde goederen beantwoorden
aan de overeenkomst (conformiteit). De ondernemer staat er bovendien voor
in dat de goederen die eigenschappen bezitten die, alle omstandigheden in
aanmerking genomen, voor een normaal gebruik nodig zijn, alsook voor een
bijzonder gebruik voor zover dat is overeengekomen.
2. De ondernemer staat ervoor in dat de door hem verrichte diensten beantwoorden aan de overeenkomst en worden uitgevoerd met goed vakmanschap
en met gebruikmaking van deugdelijk materiaal.
Artikel 8 – Betaling
1. Betaling van goederen die in voorraad zijn geschiedt à contant, tenzij anders
is overeengekomen.
2. Wanneer geen betaling à contant wordt overeengekomen, dienen de door de
consument verschuldigde bedragen, binnen veertien dagen na aflevering door
de ondernemer of ophalen door de consument van de goederen te worden
voldaan, tenzij anders is overeengekomen.
3. Indien de consument een bestelling plaatst, heeft de ondernemer het recht
van de consument een vooruitbetaling van ten hoogste 50% van de prijs te
verlangen.
Artikel 9 – Niet-tijdige betaling
1. De consument is in verzuim vanaf het verstrijken van de afgesproken betalingsdatum. De ondernemer zendt na het verstrijken van die datum een betalingsherinnering en geeft de consument de gelegenheid binnen 14 dagen
na ontvangst van deze betalingsherinnering alsnog te betalen.
2. Als na het verstrijken van de betalingsherinnering nog steeds niet is betaald
en de consument stemt niet in met voorlegging aan de Geschillencommissie, conform artikel 17.4, kan tot gerechtelijke of buitengerechtelijke incasso worden overgegaan. De hiervoor in redelijkheid gemaakte kosten zijn voor
rekening van de consument. De ondernemer is tevens gerechtigd rente in
rekening te brengen vanaf het verstrijken van de afgesproken betalingsdatum.
Deze rente is gelijk aan de wettelijke rente.
Artikel 10 – Eigendomsvoorbehoud en –overdracht
De ondernemer kan de eigendom voorbehouden zolang de consument niet
volledig heeft betaald. De consument wordt in dat geval pas eigenaar van de
goederen als hij de koopprijs en het eventueel meerdere verschuldigde volledig
aan de ondernemer heeft voldaan.
Algemene voorwaarden bestemd voor detailhandelsbedrijven die lid zijn van
de Vereniging Landelijke Organisatie Dibevo
Deze Algemene Voorwaarden van de Vereniging Landelijke
Organisatie Dibevo treden in werking op 1 januari 2019.
De voorwaarden zijn gedeponeerd onder nummer 40506478
bij de Kamer van Koophandel te Amersfoort.
Algemene voorwaarden dibevo - detailhandel 2 av / januari 2019
Artikel 11 – Wettelijke garantie
1. De ondernemer garandeert gedurende een termijn van 6 maanden de afwezigheid van gebreken die zich openbaren na de aflevering. De consument heeft
recht op kosteloze vervanging van gebrekkige onderdelen binnen redelijke
tijd. Daarnaast heeft de consument recht op herstel, schadeloosstelling en
ontbinding van de overeenkomst die hem op grond van de wet zijn toegekend.
2. Indien de aankoop een plant of dier betreft, zal de ondernemer aan de
consument de essentiële informatie verschaffen voor een juist gebruik van de
plant, c.q. de gezondheid en een juiste verzorging van het dier, waarbij mede
aangesloten wordt op door de consument verschafte informatie.
3. De ondernemer staat niet in voor gebreken die na de levering van de goederen zijn ontstaan als gevolg van onzorgvuldige verzorging of ondeskundig
gebruik van het geleverde of die het gevolg zijn van veranderingen die de
consument of derden aan het geleverde hebben aangebracht. Evenmin staat
de ondernemer in voor de eventueel ontstane schade als gevolg van deze
gebreken.
4. Bij een beroep op de garantie dient het aankoopbewijs door de consument te
worden overlegd.
5. De consument behoudt volledig zijn wettelijke garantierechten, los van
hetgeen in lid 1 en lid 2 is bepaald omtrent de door de ondernemer afgegeven
garantie.
Artikel 12 – Niet-nakoming van de overeenkomst
1. Als één van de partijen een verplichting uit de overeenkomst niet nakomt,
mag de wederpartij de nakoming van de daartegenover staande verplichting
opschorten. Bij gedeeltelijke of niet-behoorlijke nakoming is opschorting
slechts toegestaan, voor zover de tekortkoming dat rechtvaardigt.
2. De ondernemer heeft het recht van terughouding (recht van retentie), als
de consument tekortschiet in de voldoening van een opeisbare verplichting,
tenzij de tekortkoming deze terughouding niet rechtvaardigt.
3. Als één van de partijen de overeenkomst niet nakomt, is de wederpartij
bevoegd de overeenkomst te ontbinden, tenzij de tekortkoming de ontbinding
niet rechtvaardigt.
4. Indien op de overeenkomst een (vooruit) betaling betrekking heeft en deze
overeenkomst niet tot stand komt, of wordt ontbonden zal de consument het
(aan)betaalde bedrag gerestitueerd krijgen.
Artikel 13 – Aanvullende bepalingen bij een
overeenkomst op afstand
1. Bij een op afstand gesloten overeenkomst (artikel 6:230 onder m van het BW)
zal de ondernemer, voordat de overeenkomst wordt gesloten, onder meer
informeren over:
2. De ondernemer bevestigt onverwijld, wanneer de consument het aanbod
langs elektronische weg heeft aanvaard, de ontvangst van de aanvaarding van
het aanbod en levert het product zo spoedig mogelijk, maar maximaal binnen
30 dagen, te rekenen van de dag die volgt op de dag waarop de consument
zijn bestelling heeft gedaan. Wordt deze termijn overschreden dan heeft de
consument het recht de overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling te
ontbinden. De consument en de ondernemer kunnen een andere levertermijn
overeenkomen.
3. De consument heeft gedurende 14 werkdagen het recht de overeenkomst
zonder opgaaf van redenen te ontbinden. De termijn gaat lopen op de dag na
die waarop het laatste product van de bestelling is ontvangen of op de dag
van het aangaan van een overeenkomst tot dienstverlening.
4. Wanneer de gekochte goederen niet beschikbaar zijn, moet de ondernemer de
consument zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen en het eventueel (aan)
betaalde zo snel mogelijk, maar in elk geval binnen 30 dagen terug betalen.
Wanneer de consument en de ondernemer zijn overeengekomen dat een zaak
van gelijke kwaliteit en prijs geleverd mag worden, dan zijn de kosten van
eventueel retour zenden voor rekening van de ondernemer.
De ondernemer dient de consument hiervan op duidelijke en begrijpelijke
wijze op de hoogte te stellen.
5. Tijdig bij de nakoming en uiterlijk bij de aflevering verstrekt de ondernemer
aan de consument de volgende gegevens:
van de overeenkomst en de eventueel daaraan gekoppelde financiering tijdens de bedenktijd van 14 werkdagen, waarbij in ieder geval wordt vermeld:
koopsom financiert met een lening bij de ondernemer of bij een derde op
grond van een overeenkomst tussen de ondernemer en die derde;
heeft van meer dan een jaar dan wel een onbepaalde duur.
Artikel 14 – Aansprakelijkheid
Artikel 15 – Klachten
Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten volledig en duidelijk omschreven bij voorkeur schriftelijk dan wel elektronisch worden ingediend bij de ondernemer tijdig nadat de consument de gebreken heeft ontdekt. Niet tijdig indienen van de klacht kan tot gevolg hebben dat de consument zijn rechten ter zake verliest.
Artikel 16 – Geschillenregeling
Artikel 17 – Nakominggarantie
De Vereniging Landelijke Organisatie Dibevo staat voor de consument borg voor
de nakoming van het door de geschillencommissie gewezen bindend advies.
Artikel 18 – Afwijking van de Algemene Voorwaarden
Individuele afwijkingen moeten schriftelijk dan wel elektronisch tussen de ondernemer en de consument worden vastgelegd.